Per 1 januari 2024 is het verplicht om tijdens de APK het brandstof- en elektriciteitsverbruik uit te lezen. De Europese regelgeving geldt voor personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen tot 3.500 kg met een eerste toelating vanaf 1 januari 2021. In Nederland is de RDW verantwoordelijk voor het verzamelen van de data.
Vanaf 20 mei 2023 is deze nieuwe Europese On-board Fuel Consumption Monitor (OBFCM) regelgeving ingegaan. Maar vanaf 1 januari 2024 is het in Nederland ook verplicht de gegevens tijdens de APK keuring door te geven aan de RDW. Hierbij zijn APK-keurmeesters wettelijk verplicht het brandstof- en elektriciteitsverbruik uit te lezen. Dit geldt voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3500 kg met een datum eerste toelating vanaf 1 januari 2021. Door op grote schaal gegevens uit te lezen van voertuigen die al in gebruik zijn, krijgt de EU zicht in het daadwerkelijke brandstof- en energieverbruik van voertuigen. Deze gegevens kunnen vergeleken worden met het verbruik dat is geregistreerd tijdens de typegoedkeuring.
Welke data wordt er uitgelezen en gedeeld?
Gegevens die worden uitgelezen zijn: datum en tijdstip van uitlezen, VIN-nummer, totaal brandstofverbruik, totaal kWh verbruik en totaal afgelegde afstand.
Privacy en recht op weigering gegevens uitlezen
De eveneens Europese AVG wetgeving bevat voorschriften voor het verzamelen, opslaan en beheren van persoonsgegevens. Op basis van de AVG mag de voertuigeigenaar het uitlezen van de gegevens weigeren. Dan wordt de APK uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen. De APK keurmeester geeft dit bij het afmelden door.