Opnieuw manifesteert Peugeot zich als winnaar: de felbegeerde titel Auto van het Jaar 2020 is om de schouders van de nieuwe 208 gehangen. Die mag zich daarmee al de zesde titelhouder van Peugeot noemen.
Het is inmiddels elk drie jaar raak bij Peugeot, want de titels van 2014, 2017 en 2020 zijn allemaal naar modellen van dit merk gegaan. Dat is een bijzondere prestatie van achtereenvolgens de 308, 3008 en 208. Jazeker, dat zijn drie winnaars die tot het actuele modelgamma behoren – welk ander merk kan dat zeggen?
Eerder was het tempo waarin de titels binnenkwamen beduidend lager, maar dat is niet zo vreemd; per automerk verschenen er nu eenmaal veel minder vaak nieuwe modellen dan in het afgelopen decennium. In 2002 was het voor Peugeot feest met de 307, die een lange periode van wachten afsloot sinds de Peugeot 405 de titel van 1988 won. De eerste Peugeot die in de prijzen viel, was de legendarische 504 in 1969.
“De prijs gaat naar een bestseller”, aldus de fabrikant over de nieuwe 208. Wat blijkt? Sinds de auto afgelopen oktober op de Europese markt is verschenen, hebben al een kleine 110.000 mensen een koopcontract getekend. Daarbij kiest vijftien procent voor de elektrisch aangedreven e-208. In Frankrijk heeft de compacte Peugeot het per eind februari al tot de bovenste positie in de verkoopranglijst geschopt.
Het feit dat Peugeot de 208 meteen kan leveren met een keuze uit een benzine-, diesel of elektromotor – en dat die modellen onderling verder niet van elkaar verschillen – heeft sterk bijgedragen aan zijn uitverkiezing tot Auto van het Jaar 2020, aldus de jury, die bestaat uit zestig Europese autojournalisten. Ook het opvallende en eigentijdse uiterlijk en de innovatieve i-Cockpit met het digitale 3D-cluster hebben de 208 veel punten opgeleverd.
De nieuwe 208 is de eerste Peugeot die de ‘2-serie’ (204, 205, 206, 207, 208) als titelhouder vertegenwoordigt en ook de meest compacte winnaar van het merk tot nu toe. Het is een wellicht een pleister op de wonde voor de vele fans van de alom geliefde Peugeot 205, die bij de verkiezing Auto van het Jaar 1984 nipt achter de Fiat Uno eindigde.
De 208 heeft bij verkiezing van dit jaar een paar kanonnen van modellen achter zich weten te houden, waaronder de Tesla Model 3 en de Porsche Taycan. Knap werk. Geen auto’s die we hier in beeld brengen natuurlijk – die rol is, zoals je al hebt gezien, weggelegd voor de eerdere titeldragers van Peugeot. Enneh… op naar 2023, voor de volgende lauwerkrans!