Op persfoto’s heeft Peugeot de nieuwe 208 tot nu toe steeds in de dikste uitvoeringen laten zien: met de brede, zwarte wielkasten en grote lichtmetalen wielen. Leuk, maar het is niet nodig voor een goede uitstraling, zo blijkt nu.
Op de foto’s bij dit verhaal zie je de 208 zoals je hem de komende tijd waarschijnlijk het vaakst gaat tegenkomen. Dit is namelijk de 208 zonder de franjes van de dikste twee modellen, die GT-Line en GT. Wie het wat bescheidener houdt en kiest voor de uitvoeringen Like, Active of Allure, krijgt een minder dik uitgedoste, maar nog steeds zeer appetijtelijke 208. Maar eerlijk is eerlijk: de rode auto op de foto’s is aan zijn wielen te zien een Allure – de duurste van dit drietal.
De nieuwe 208 staat momenteel volop in de belangstelling. Niet alleen is de mondiale autopers ermee onderweg, de auto is vorige week in Frankrijk ook officieel in de verkoop gegaan. Eerst zijn de benzine- en dieselversies te bewonderen en proef te rijden. Peugeot gooit er in het thuisland een stevige promotiecampagne tegenaan. De nieuwe 208 zoeft in reclames over het TV-scherm, prijkt op de bekende enorme billboards en in advertenties in magazines. En uiteraard is hij erg veel online te vinden.
Vanaf november is ook de elektrische versie leverbaar in Frankrijk, de e-208. In Nederland zit de rem er nog even op, hier zal de auto pas in 2020 verschijnen. Jammer voor wie nog van de lagere bijtelling hoopte te kunnen profiteren. Peugeot kondigt voor de Franse markt, die nog minder op elektrische auto’s is georiënteerd dan de onze, een grote campagne aan. In bijna honderd steden worden er testcentra ingericht, die bezoekers vooral gaan uitnodigen om een testrit met de nieuweling te maken. Voor wie in de buurt is: let op de “Peugeot Electric Tour”.
Inmiddels zijn ook de prijzen van de nieuwe 208 vastgesteld. De goedkoopste versie is de 208 Like met een 75 pk-motor en een 5-bak, die op € 17.850 komt. De Active is er met 75 of 100 pk en ook met automaat vanaf € 18.830. De Allure komt beschikbaar met 75, 100 en 130 pk, de laatste alleen als automaat, vanaf € 20.630. De GT-Line is bij de benzineversies het topmodel, met 100 of 130 pk, vanaf € 22.430. Het gaat trouwens telkens om de bekende 1.2 PureTech-driecilinder. De enige diesel is de Allure 1.5 BlueHDi met 100 pk van € 22.830. De e-208 wordt leverbaar als Allure en GT – als absoluut topmodel – en gaat vanaf € 36.250 kosten.