Ruim een jaar geleden gaf Volvo met de 40.1 en 40.2 Concepts een eerste vooruitblik op een volledig nieuwe 40-serie. Die preview blijkt heel realistisch: de hagelnieuwe XC40 die Volvo vandaag presenteert blijft namelijk behoorlijk trouw aan het koetswerk dat de 40.1 Concept droeg.
Deze nieuwe XC40 is de eerste Volvo die op het nieuwe modulaire CMA-platform is geplaatst, een basis die door het aan Volvo’s moederconcern Geely verwante Lynk & Co. al wordt gebruikt voor de 01. Dat model moet op termijn ook op de Europese markt te vinden zijn, al komt deze nieuwe Zweed uiteraard veel eerder.
Op veiligheidsgebied heeft Volvo natuurlijk een naam hoog te houden. Zodoende profiteert de auto van een uitgebreide mix aan veiligheidssystemen die we al kennen van de 90-serie en de nieuwe XC60. Optioneel is de XC40 dan ook te krijgen met Pilot Assist, een systeem waarmee de cross-over semi-autonoom door het verkeer moet kunnen gaan. Ook brengt Volvo systemen als City Safety, Run-off Road Protection, Run-off Road Mitigation, Cross Traffic Alert met Auto Brake en een 360-gradencamera naar zijn nieuwste model. Ook het infotainment is afkomstig uit de jongste modellen van Volvo. Pontificaal op de middenconsole vinden we dan ook het Sensus-systeem, gekoppeld aan een verticaal georiënteerd scherm.
De 40-serie zal beschikbaar komen met een reeks drie- en viercilinder benzine- en dieselmotoren. De driepitter heeft een inhoud van 1,5 liter. Ook komt er een plug-inhybride, de Twin Engine, een variant die ruim 180 pk sterk moet zijn. Vanaf de introductie zijn alleen een D4-dieselmotor en een T5-benzinemotor beschikbaar, twee viercilinders. Later volgen er meer varianten, waaronder ook een volledig elektrische XC40. Specificaties daarvan volgen in een later stadium.
Eerder liet Volvo weten dat het met de XC40 stevig inzet op personalisatiemogelijkheden. Dat betekent dat het merk diverse kleurencombinaties en verschillende soorten afwerking voor zijn nieuwe hoogpotige model in petto heeft. Zo zijn two-tone-koetswerken mogelijk en moet ook het interieur van ‘gedurfd speels’ tot ‘stijlvol premium’ aan te kleden zijn. Volvo laat al los dat een Lava Orange-kleurig vloertje tot de mogelijkheden behoort, hetzelfde geldt voor een Oxide Red-gekleurd hemeltje.
Wat uitvoeringen betreft, zetten we in op de komst van de Momentum, een R-Design en een Inscription. De R-Design is daarvan uiteraard de variant met de sportiefste aspiraties. De Inscription gooit het vooral op weelderige aankleding.
Eenmaal op de markt moet de XC40 zich kunnen meten met auto’s als de Jaguar E-Pace en de Audi Q3. De eerste exemplaren rollen in Gent van de band. De orderboeken worden op 29 september geopend.
Care by Volvo
De XC40 is de eerste Volvo waar de Care by Volvo-service op van toepassing is. De service is te vergelijken met een abonnement. Tegen en vast bedrag per maand krijg je elke 24 maanden een nieuwe Volvo voor de deur. Zaken als aanbetaling en belasting zitten daarbij inbegrepen. Zie het als Volvo’s eigen uitgebreide private-leasedienst. De dienst komt als eerste beschikbaar voor XC40-klanten in Zweden, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje, Italië, Noorwegen, Polen en zelfs Noord-Amerika. Volvo Nederland onderzoekt nog hoe en wanneer het de service in ons land implementeert.